Wekker toch gezet - Reisverslag uit Maassluis, Nederland van Gezin Brandon - WaarBenJij.nu Wekker toch gezet - Reisverslag uit Maassluis, Nederland van Gezin Brandon - WaarBenJij.nu

Wekker toch gezet

Door: Kaar

Blijf op de hoogte en volg Gezin

16 Augustus 2015 | Nederland, Maassluis

Gisterenavond terwijl ik m'n reisverslag zat te typen was er een vlinder naast me komen zitten, ik had net op opslaan gedrukt toen ik hem in de gaten kreeg. Hij heeft zeker een half uur rustig bij me gezeten. Rogier noemde hem m'n beschermengel, dus dat kan er maar 1 geweest zijn...
Klokslag middernacht voor jullie en hier 5 uur in de ochtend ging mijn wekkertje. Rogier en ik hadden om half 6 afgesproken en om kwart voor 6 liepen we op de markt. Voor mijn gevoel voor dag en dauw maar hier een en al bedrijvigheid. Alle marktkooplui al volop eten aan het bereiden en alle kramen uitgestald met groente en fruit in de meest prachtige kleuren. Ook heel veel kraampjes met mooie bloemen en kransen.
Nan kun je zien als een bedevaartsoord voor alle monniken uit de hele wereld. Er staat hier een tempel die ze minimaal 1 keer in hun leven bezocht moeten hebben. Voor 7 uur 'smorgens komen ze hier de straat op om hun aalmoezen in ontvangst te nemen. Voor 12 uur moeten ze gegeten hebben en dan de rest van de dag eten ze niets meer en mogen ze alleen drinken. Omdat het regende waren er iets minder monniken dan normaal en ook omdat in deze periode veel monniken drie maanden niet mogen reizen. Dit heeft weer te maken dat zij hun route voornamelijk te voet afleggen en veel door de rijstvelden lopen, waar op dit moment net gezaaid is. Hoe dan ook na een paar rondjes lopen doken er steeds meer monniken blootsvoets in oranje gewaden op. De kleur oranje is de kleur van hier. Alle donkerrode of paarse kledij wordt gedragen door monniken uit een andere stad/land.
Op de markt hebben wij wat te eten en te drinken gekocht en dan is het de bedoeling dat je naar 1 of meer monniken knikt en de aalmoezen in hun bakje doet. Vervolgens groet je ze en kniel je voor ze op de grond en krijg je een blessing. Ondanks dat de straten niet vol waren en het erg vroeg op was, was het zeer de moeite waard en een heel speciaal gevoel. Dit had ik niet willen missen en mijn huisgenootjes lagen nog op 1 oor maar hadden toch wel ietsiepietsie spijt.
We hebben net heerlijk ontbeten en zitten nu lekker in het briesje van de ventilator op de veranda, waar het dragonfruit en de banaantjes vers van de bomen hier ons alweer toelachen.
Vanmiddag mogen we ons nog een keer lekker laten masseren, wat een leven! Maximaal genieten!
Deze relaxdag is bewust want morgen vliegen we naar Bangkok, terug naar de grote stad, drukte, chaos en rumoerigheid. 2 werelden van verschil, maar super om beiden gezien te hebben.

• 16 Augustus 2015 - 10:15

Marianne:

Wat een pracht ervaring..:-).

• 16 Augustus 2015 - 11:13

Pa/Ma Brandon:

Lieve kinderen,
    Weer zo'n leuk verslag. Een dergelijke trip hadden wij ook wel eens willen meemaken, maar helaasssss...!
    Genieten jullie met volle teugen, want straks beginnen de beslommeringen in Blanda weer.
    Groet en veel liefs,
    Pa/Ma Brandon.

• 16 Augustus 2015 - 14:27

Mary:

Wat een mooie ervaring Karen dat had je niet mogen missen en wat bijzonder een vlinder die een half uur bij je blijf zitten ind je beschermengeltje .
    Geniet lekker van jullie relaxdag .

Liefs Mary xxx